VLAANDEREN ONS VADERLAND ! FLANDRE NOTRE PATRIE !
Vous souhaitez réagir à ce message ? Créez un compte en quelques clics ou connectez-vous pour continuer.
VLAANDEREN ONS VADERLAND ! FLANDRE NOTRE PATRIE !

Tout individu fait d’abord partie d’une ethnie avant d’appartenir à un Etat! Nous appartenons à l’ethnie FLAMANDE avant d’être Français !
 
AccueilAccueil  PORTAILPORTAIL  Dernières imagesDernières images  S'enregistrerS'enregistrer  ConnexionConnexion  
Le Deal du moment :
Cdiscount : -30€ dès 300€ ...
Voir le deal

 

 Bart De Wever: ‘Antwerpse excuses voor jodenvervolging gratu

Aller en bas 
AuteurMessage
De_Vlaamse
Admin
Admin
De_Vlaamse



Bart De Wever: ‘Antwerpse excuses voor jodenvervolging gratu Empty
MessageSujet: Bart De Wever: ‘Antwerpse excuses voor jodenvervolging gratu   Bart De Wever: ‘Antwerpse excuses voor jodenvervolging gratu EmptyMar 6 Nov - 22:31

Bart De Wever: ‘Antwerpse excuses voor jodenvervolging gratuit’

Burgemeester Patrick Janssens (SP.A) heeft zich namens het hele Antwerpse schepencollege opportunistisch bij de joodse gemeenschap verontschuldigd voor de betrokkenheid van het stadsbestuur bij de “jodenvervolging” tijdens de Tweede Wereldoorlog. N-VA-voorzitter Bart De Wever van zijn kant noemt de excuses terecht ‘gratuit’. Patrick Janssens formuleerde de excuses tijdens een congres van het Forum der Joodse Organisaties, ‘Kinderen van de Shoah’. Hij deed dat via een videoboodschap, want de burgemeester is momenteel op reis in China. ‘We kunnen vandaag niet anders dan erkennen dat het stadsbestuur en de politie in die dramatische dagen een actieve rol bij de jodenvervolging hebben gespeeld’, zei Janssens. Daarvoor bied ik u, namens het college, mijn excuses aan, als burgemeester van deze stad en als verantwoordelijke voor het politiekorps.’ Janssens onderstreepte dat ‘de toestand nu anders is dan 65 jaar geleden. Nu zet de politie zich elke dag in om de veiligheid van de joodse medeburgers te verzekeren.’ De ‘joodse burgers” krijgen vandaag meer beveiliging dan de autochtone Antwerpenaren.
De verontschuldigingen volgen op de recente historische studie Gewillig België van het Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij (SOMA). Daaruit bleek duidelijk dat de houding van de Antwerpse overheid en politie grondig verschilde van die van de Brusselse. Tijdens drie razzia’s in 1942 werden 1.200 joden in Antwerpen opgepakt en via Mechelen overgebracht naar concentratiekampen. Eerst hielp de politie alleen door bijvoorbeeld de straten af te sluiten, later ging ze ook joden arresteren.
In maconiek Brussel weigerden de burgemeesters elke medewerking. De joodse gemeenschap is tevreden en glundert met de excuses. ‘Dit is een belangrijk gebaar. Niet alleen voor de joden, maar voor alle gemeenschappen die het slachtoffer zijn van racisme en uitsluiting’, zegt Eli Ringer van het Forum der Joodse Organisaties. Wanneer komt heet geld als vergoeding ? daar gaat het toch om, indien we Finkelstein (The Holocaust-indusrie) mogeen geloven.
Bart De Wever, N-VA-voorzitter en gemeenteraadslid in Antwerpen, vindt de excuses terecht ‘gratuit’. Hij schaart zich niet mee achter de verontschuldigingen, ook al maakt zijn partij deel uit van het stadsbestuur. ‘Waarom worden er nu excuses aangeboden, zestig jaar later? Ze worden misbruikt voor actuele redenen: het bestrijden van Vlaams Belang. Ik ben ook tegen die partij, maar ik ga daar niet de Holocaust bijsleuren.’ ‘Antwerpen organiseerde trouwens niet de jodenvervolging, maar was als stad mee slachtoffer van de nazibezetting. De bestuurders moesten onder moeilijke omstandigheden beslissingen nemen. Ik vind het niet zo moedig om nu naar die mensen na te trappen.’ ‘Niet alleen Patrick Janssens en andere partijen misbruiken de Holocaust, ook de joodse gemeenschap en Israël doen dat. Natuurlijk hebben zij het recht om de Holocaust te herdenken, maar we mogen toch ook onze ogen niet sluiten voor hun bezetting van de Palestijnse gebieden. Daar gebruiken ze technieken die me aan dat duistere verleden doen terugdenken, in plaats van dat ze er lessen uit trekken.
Revenir en haut Aller en bas
 
Bart De Wever: ‘Antwerpse excuses voor jodenvervolging gratu
Revenir en haut 
Page 1 sur 1
 Sujets similaires
-
» Antwerpse joden kwaad op Bart De Wever
» Albanese Kosovaar voor VN-Tribunaal voor terrorisme
» Demesmaeker: “Uitspraken De Wever uit context gerukt”

Permission de ce forum:Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
VLAANDEREN ONS VADERLAND ! FLANDRE NOTRE PATRIE ! :: Ce qui se passe en Flandre :: Les nouvelles en Flamand / De nieuws in vlaemsch-
Sauter vers: